تولید شعار؛ به همین سادگی

  • Home
  • تولید شعار؛ به همین سادگی
Shape Image One
مقدمه استاد سرابی:

نوشتن شعار رو به صورت ذوقی و تجربی دنبال کردم و نه آکادمیک . و به نوعی ذره ذره در این مسیر قرار گرفتم. به این صورت که برای پوسترهای خودم که شعار می نوشتم، مورد استقبال دوستان و همکارانم قرار گرفت و به تدریج برای کارهای اونها هم شعار می نوشتم. الان هم به دستور آقای مجلسی در خدمتتون هستم تا این خرده تجربیات رو با شما به اشتراک بذارم.

این مطالبی که عرض می کنم خدمتتون، از تجربیات و آزمون و خطاهای این چند سال به دست اومده و متاسفانه از اونجایی که گویا این رشته رهروان زیادی نداره، در منبع خاصی نتونستم مطالب چندان مفیدی برای معرفی و راه گشایی دوستان علاقه مند بیابم. اگر هم چیزی نوشته شده مطالب کلی هست که با خوندنش گره ای از کار علاقه مندانی که قصد آشنایی و پاگذاشتن در این مسیر رو دارند باز نمیکنه.

شعار می تواند به تصویر جهت بدهد و یا مفهوم جدیدی ایجاد کند. و یا گاهی به یک تصویر معمولی رو دارای معنا و پیام خاصی کنه. مثل کپشنهایی که برای یک تصویر معمولی می نویسند و اون رو خنده دار می کنند. اگر اون متن رو نخونید، ممکنه بی تفاوت از کنار تصویر عبور کنید و معنای خاص و متفاوتی هم تصویر براتون نداشته باشه. ولی متن زاویه نگاه شما رو تغییر میده و نویسنده متن شما رو با برداشت خودش از تصویر همراه می کنه.

خیلی از شعارهایی که توسط طراحان برای کارهاشون نوشته میشه، تکمیل کننده تصویر نیست و به نوعی تکرار پیام تصویر هست و ارزش افزوده ای برای تصویر نداره.

به نظر من یک شعار موفق، تفسیر جدیدی و جذابی از یک تصویر هست که شاید خود طراح هم از اون زاویه به کار نگاه نکرده باشه. و نویسنده شعار شبیه یک مفسر، برداشت جدیدی و متفاوت و شنیدنی ای از کار را برای مخاطب کشف می کنه.

در واقع نویسنده شعار دو وظیفه رو به عهده داره.

  •  یکی اینکه با کند و کاو تصویر، تفاسیر و زاویه های متفاوت رو کشف کنه و سعی کنه پیامی غیر تکراری و متعالی را به مخاطب ارائه کنه.
  • دو اینکه بتونه این پیام رو در قالبی ویژه و جذاب بنویسه.

طراح شعار برای این دو رسالت باید به دو بال مجهز بشه. یکی دانستن و آشنایی با ادبیات و دیگری دیدن و مطالعه کردن و اندیشیدین. درواقع لازمه هنرمند بودن، داشتن نگاه متفاوت هست. نگاهی که گویی باقی مردم از داشتن اون محرومند و هنرمند سخاوتمندانه اون نگاه رو با اونها به اشتراک می ذاره. بدون داشتن این نوعی دیگر دیدن و این متفاوت نگاه کردن، چه تفاوتی بین هنرمند و دیگرانی که ادعای هنرمند بودن ندارند هست؟ البته خیلی از آدمها نگاه هنرمندانه ای به دنیا دارند ولی اگر ابزار ارائه و نمایش و بروز این نگاه رو نداشته باشند، هنوز هنرمند شناخته نمیشن. اینجاست که شناختن ابزار …

باید بتونید مثل یک منتقد و مفسر، تصویر رو تفسیر کنید و در وصف تصویر و در ترجمه احساساتش، بتونید به خوبی کلمات رو به خدمت بگیرید. و با این تفاوت که در ارائه این تفسیر باید ایجاز و اختصار رو هم رعایت کنید. کار مشکلی به نظر می رسه.

شعار می تونه قبل از طراحی و همزمان با ایده پردازی نوشته بشه و یا بعد از طراحی کار. گاهی هم ایده و تصویر بر اساس شعار شکل می گیره. شعار حتی می تونه نقص تصویر رو جبران کنه و زاویه نگاه مخاطب رو به طرفی بچرخونه که ذهنش سمت برداشت اشتباهی که ممکنه از تصویر داشته باشه نره. و گاهی هم هر چقدر کوشش کنید نمیشه خطای تصویر رو جبران کرد. خیلی از مواقع برای من کاری رو می فرستند و میگن با شعار تصویر رو درست کن…