آشنایی با فیلمنامه نویسی

شکل یک تصویر
آشنایی با فیلمنامه نویسی

آشنایی با فیلمنامه نویسی

وقتی به تماشای یک فیلم تلویزیونی می‌نشینید حتما این سوال برایتان مطرح شده است که روند تهیه یک فیلم چگونه است؟ اغلب ما در پاسخ ممکن است به عوامل اصلی فیلم همچون کارگردان یا بازیگران فکر کنیم، اما در اصل افراد دیگری هستند که گرچه در صحنه نیستند اما نقش مهمی در شکل‌گیری یک فیلم دارند. فیلمنامه‌نویس یکی از این شخصیت‌ها است. نقش فیلم‌نامه نویس در ارائه نهایی فیلم بسیار مهم است؛ زیرا او با بخش اصلی فیلم یعنی داستان سروکار دارد. با این حال تمام وظایف فیلمنامه نویس تنها به نوشتن داستان فیلم یا سریال تلویزیونی محدود نمی‌شود، بلکه او وظایف و نقش‌های دیگری نیز دارد که در این نوشته به آنها پرداخته شده است. در کنار آن، به سایر موضوعات و سوالاتی که ممکن است در رابطه با شغل فیلمنامه نویس مطرح باشد نیز اشاره شده است.

فیلمنامه‌نویسی چیست؟

یک فیلمنامه نویس که به عنوان سناریست نیز شناخته می شود، برای رسانه‌های تصویری مانند فیلم یا تلویزیون می‌نویسد. اگرچه فیلمنامه نویسان می‌توانند توسط تماشاگران یک فیلم یا مجموعه تلویزیونی نادیده گرفته شوند، اما آنان نقش اساسی در هر پروژه ایفا می‌کنند، زیرا آنها داستان را می‌نویسند.
آنها داستانی را می‌نویسند که توسط بازیگر و سایر عوامل فیلم اجرا خواهد شد. آنها همه جنبه‌های یک فیلمنامه را می‌نویسند، از دیالوگ گرفته تا کارگردانی صحنه. فیلمنامه نویسان باید بتوانند در هنگام ساخت یک فیلمنامه کارهای مختلفی انجام دهند، از جمله:

  • ایجاد شخصیت‌ها
  • نوشتن دیالوگ‌های قابل باور
  • نوشتن طرح‌های جذاب

روند فیلمنامه نویسی این مراحل را دنبال می‌کند:

  • تولید ایده تولید
  • تولید ایده‌های تحقیق
  • برنامه‌ریزی فیلمنامه
  • توسعه شخصیت‌ها
  • نوشتن فیلمنامه

تفاوت نویسنده و فیلمنامه نویس

فیلم‌نامه‌نویسان ممکن است نویسندهٔ رمان یا انواع داستان هم باشند یا صرفاً به کار نوشتن فیلم‌نامه بپردازند.
لاله صبوری فیلمنامه نویس در ارتباط با تفاوت فیلمنامه نویس و نویسنده این گونه گفته است: فیلمنامه داستانی تصویری است و نمی‌شود گفت که یک نویسنده خوب می تواند فیلمنامه‌نویس خوبی هم باشد. اما یک فیلمنامه‌نویس خوب، نویسنده خوبی نیز می شود.
هم در داستان و هم در فیلمنامه موقعیت های دراماتیک باید وجود داشته باشد اما در یک کار داستانی می توان از روایت استفاده کرد این در حالی است که فیلمنامه بیان تصویر است و باید نشان داده شود.

فیلمنامه نویسان چه می‌کنند؟

در بیشتر مواقع کارگردان ها، کار نوشتن فیلمنامه را هم خودشان انجام می دهند. می توان گفت بعضی از آنها فقط فیلم هایی که فیلمنامه آن ها را خودشان نوشته اند می سازند.
یک فیلمنامه نویس در واقع می‌تواند چیزهای مختلفی را فراتر از فیلمنامه سنتی فیلم شما بنویسد:

  • فیلم‌های بلند
  • فیلم‌های کوتاه
  • سریال‌های تلویزیونی
  • تبلیغات تلویزیونی و رادیویی
  • نمایش‌های صحنه‌ای
  • بازی‌های کامپیوتری

در کنار نوشتن، می‌توان وظایف دیگری را نیز برای فیلمنامه نویس متصور شد:

  • توسعه ایده برای فیلمنامه‌های اصلی
  • ایجاد چارچوب اولیه برای فیلمنامه‌ها
  • نوشتن یک داستان و تطبیق آن با یک فیلمنامه
  • دیدار با مدیران برای برای ارائه فیلمنامه‌ها و ایده‌ها
  • ترکیب عناصر بصری در صحنه‌ها با طرح و دیالوگ
  • همکاری با تهیه کننده و کارگردان برای ویرایش و تنظیم فیلمنامه در صورت نیاز

فیلمنامه نویسان ممکن است مطالب اصلی را ارائه دهند، فیلمنامه‌ای را بر اساس رویدادهای واقعی بنویسند یا یک اثر موجود (مانند کتاب، نمایشنامه یا فیلم) را اقتباس کنند. برای اقتباس، فیلمنامه نویسان مطالب موجود را با مجوز قانونی بازنویسی و دوباره کار می‌کنند. برای فیلمنامه‌هایی که بر اساس رویدادهای واقعی هستند، فیلمنامه نویسان باید قبل از نوشتن تحقیق کنند.

انواع فیلمنامه نویس

بیشتر فیلمنامه نویسان در یک ژانر تخصص دارند، مانند:

  • اکشن
  • کمدی
  • نمایشی
  • فانتزی
  • وحشت
  • علمی- تخیلی

بسیاری از فیلمنامه نویسان می‌دانند که چگونه ژانرهای مختلف را برای فیلم یا تلویزیون بنویسند. روشی که یک فیلمنامه نویس در کار خود برخورد می‌کند بسته به پروژه خاصی که انجام می دهد بسیار متفاوت است.

یک فیلمنامه نویس به چه سطح از سوادی نیاز دارد؟

فیلمنامه نویس می‌تواند بر پایه تجربه و آموزش آکادمیک و غیرآکادمیک وارد این عرصه شود. در حالت غیرآکادمیک، آموزش‌ها معمولا بر اساس تجربه، مهارت و استعدادهای شخصی به وجود می‌آید. در برخی از موارد نیز افراد مهارت خود را از طریق شرکت در موسسات یا آموزشگاه‌های آزاد، تقویت می‌کنند.
در رابطه با آموزش آکادمیک نیز افراد می‌توانند با تحصیل در رشته‌های مرتبط، فعالیت خود در این زمینه را آغاز کنند. رشته سینما، نمایش‌نامه نویسی و رشته‌هایی که دارای گرایش فیلمنامه نویسی هستند، از جمله رشته‌های مرتبط با فیلمنامه نویسی هستند.

بازارکار فیلمنامه نویس

فیلمنامه نویسان، بسته به تجربه، مهارت و شهرت خود ممکن است در وهله اول با عوامل تلویزیون و سینما همکاری کنند. آنها همچنین ممکن است به عنوان کارمندان حقوق بگیر برای شرکت‌های تولیدی کار کنند، حتی برخی از آنها بر اساس قرارداد کار می‌کنند یا فیلمنامه‌ها را بر اساس مشخصات می‌فروشند.

نحوه کار کردن فیلمنامه نویس

فیلمنامه نویسان به شکل مستقل یا طی قراردادهای کاری با کارگردان و یا کارفرمایان، کار می‌کنند. در شکل مستقل، افراد فیلمنامه نویس، ابتدا فیلمنامه خود را تهیه می‌کنند، سپس به تهیه کننده می‌فروشند. در این شکل از کار نیاز نیست که فیلمنامه نویس حتما در محل خاصی حضور یابد، بلکه می‌تواند به شکل دورکار در خانه خود به نوشتن مشغول شود.
اما در موارد دیگر و بسته به محل کار فیلمنامه نویس، نوع کار کردن متفاوت است و بر اساس قرارداد و پروژه می‌باشد. در این شکل از کار کردن نیز فیلمنامه نویس ممکن است ملزم به حضور در محل کار نباشد. از این رو شکل دورکاری را برای این نوع از کار کردن نیز می‌توان تعریف کرد.

درآمد فیلمنامه نویسی چقدر است؟

در حالی که بسیاری فکر می‌کنند فیلمنامه نویس باید پول زیادی به دست آورد، اما تفاوت زیادی بین نویسندگان فوق العاده موفق و نویسندگان کمتر شناخته شده نیز وجود دارد. اکثر فیلمنامه نویسان کارهای دیگری را برای حمایت از نوشته خود انجام می دهند. با این حال فیلمنامه نویسان موفق، درآمد نسبتا خوبی دارند و حقوق آنها طی قرارداد با کارگردان یا کارفرمایان مشخص می‌شود.

چگونه فیلمنامه‌نویس شویم؟

اولین کاری که هر فیلمنامه نویس مشتاق برای استخدام باید انجام دهد این است که استعدادهای نویسندگی خود را توسعه دهد. پرورش این استعداد نسبتاً ساده است، زیرا تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر چیزی را که می‌خواهید بنویسید. نیازی نیست مستقیماً وارد یک فیلمنامه تلویزیونی یا پروژه فیلمنامه بزرگ شوید. فقط شروع کنید و به نوعی مهارت‌های نوشتاری خود را تقویت کنید، چه نوشتن نمایشنامه، مقاله، داستان کوتاه یا هر چیز دیگری. در حین کشف صدای منحصر به فرد خود، با روند نوشتن راحت خواهید شد. از آنجا، می توانید بفهمید که به سمت چه ژانری نیز کشیده شده‌اید.
برخی از نویسندگان، حضور در موسسات آموزشی ساختار یافته را مفید می‌دانند، مانند رفتن به مدرسه فیلم، گذراندن دوره‌های دانشگاهی، یا شرکت در یک کارگاه آموزشی آنلاین. نمرات و ضرب الاجل می‌تواند به شما انگیزه دهد که بنشینید و کار کنید. وقتی صحبت از مدارس یا آموزشگاه فیلم می‌شود، به فیلمسازان، بازیگران، هنرمندان و سایر نویسندگان نیز دسترسی خواهید داشت تا برای الهام گرفتن و ارتباطاتی که ممکن است منجر به شغلی در این صنعت شود، به آنها مراجعه کنید. برای دسترسی به بازار کار این شغل و ارتباط با افرادی که در این زمینه درج آگهی کرده اند به آگهی های استخدامی سر بزنید.

مهارت‌های مورد نیاز یک فیلمنامه نویس

برای موفقیت به عنوان یک فیلمنامه نویس، به طور کلی به مهارت‌‌ها و ویژگی‌های زیر نیاز دارید:

مهارت‌های نوشتاری:
تسلط قوی به زبان انگلیسی و توانایی نوشتن داستانی جذاب

مهارت‌های مشاهده‌ای:
بسیاری از فیلم‌نامه‌نویسان شخصیت‌ها، خطوط داستانی و بسیاری از گفت‌وگوهای یک فیلمنامه را بر اساس رویدادها، مکان‌ها و افرادی که در زندگی واقعی مشاهده کرده‌اند، قرار می‌دهند. بنابراین برای آنکه بتوانید خوب ببینید و بنویسید، بهتر است مهارت‌های خود در این زمینه را تقویت کنید

خلاقیت:
فیلمنامه نویسان باید بتوانند ایده‌های جدیدی ارائه دهند و همچنین تصور کنند که یک فیلم قبل از ساخته شدن چگونه می‌تواند باشد. قدرت ایده‌پردازی را نیز می‌توان جز مهارت‌های این دسته قرار داد.

مهارت‌های بین فردی:
هنگام کار بر روی یک فیلم، فیلمنامه نویسان باید با تهیه کننده، کارگردان، بازیگر و سایر اعضای تیم کار کنند تا فیلمنامه را در صورت نیاز تنظیم کنند. آنها همچنین باید بتوانند به طور موثر فیلمنامه‌های خود را ارائه دهند.

شخصیت شناسی فیلمنامه نویس

برای شخصیت شناسی یک فیلمنامه نویس ویژگی‌های خاصی مطرح شده است که وجود آنها می‌تواند به روند بهتر کار کمک کند. خبر خوب این است که شما می‌توانید ویژگی‌هایی را پرورش دهید که باعث موفقیت شما می‌شود. برخی از این ویژگی‌ها عبارت است از:

خود انضباطی:
برخی از مردم به تنهایی در خانه خود می‌نشینند، بدون اینکه رئیسی بالای سرشان بایستد، تمام روز برای نوشتن یک مقاله کار می‌کنند تا به یک ضرب الاجل برسند. اما آنها کم هستند. اکثر مردم، به حال خود رها می‌شوند، تمام بازی تاج و تخت را تماشا می‌کنند، به پیاده‌روی می‌روند، لباس‌هایشان را می‌شویند… هر چیزی جز نوشتن. پس خودانظباطی یک ویژگی مهم است که هر کسی آن را ندارد و برای یک فیلمنامه نویس ضروری است.

عشق به یادگیری:
اگر دوست دارید چیزهای جدید یاد بگیرید، این ویژگی یک مزیت بزرگ است. از یادگیری نحوه استفاده از توییتر یا نحوه نوشتن یک درخواست عالی تا تحقیق در مورد موضوعات عجیب و غریب، عشق شما به یادگیری را نشان می‌ئهئ و می‌تواند کمک زیادی به شما نماید.

اعتماد به نفس درونی:
احساس شما مبنی بر اینکه مهارت نویسندگی شما دارای ارزش است نباید فقط به تعریف و تمجید ویراستار بستگی داشته باشد. بلکه باید از درون بباشد و تحت تأثیر ورودی‌های بیرونی قرار نگیرد.

تعهد:
شما باید متعهد باشید که به این موضوع پایبند باشید، در غیر این صورت ممکن است با موفقیت فاصله زیادی پیدا کنید و در نهایت تسلیم شوید.

کنجکاوی:
کنجکاوی به شما کمک می‌کند تا ایده‌های داستانی زیادی خلق کنید و شما را وادار می‌کند تا تمام سوالاتی را که برای ایجاد یک پیش‌نویس درخشان به آنها نیاز دارید، از مخاطبان احتمالی بپرسید.

جسارت:
افراد جسور و شجاع هیچ ترس و ابایی از شکست ندارند. آنها به شکست به منزله یک گام اساسی نگاه می‌کنند و از آن به عنوان پلی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

اشتیاق به خودسازی:
نویسندگان با تلاش برای بهبود مستمر در حرفه خود به سمت بالا حرکت می‌کنند و درآمد بیشتری کسب می کنند. همیشه از ویراستاران یا عوامل مربوطه می‌پرسند که چه چیزی را می‌توانند تغییر دهند تا در آینده یک پیش‌نویس اولیه تمیزتر ایجاد کنند؟

باز بودن:
نویسندگان مستقل خوب، پذیرای شنیدن انتقادات و پیشنهادات هستند و مایلند با عوامل مرتبط همکاری کنند تا نوشته‌ای را بسازند که بهترین خدمت را به مخاطب می‌دهد.

همانطور که متوجه شدید شغل فیلمنامه نویسی یک شغل تخصصی است که فعالیت در آن مستلزم یادگیری و آگاه بودن از فنون و اصول مربوط به فیلمنامه نویسی است. با این حال این بدان معنا نیست که شما بدون مدرک، فاقد مهارت در این زمینه هستید و یا مجوز فعالیت ندارید، بلکه گاه خلاقیت و استعداد در خلق داستان‌ها می‌تواند عاملی جهت تدوین فیلمنامه‌هایی عالی شود. اگر واقعا جز افرادی هستید که به این شغل علاقه دارید و فکر می‌کنید ایده‌پرداز خوبی نیز هستید، بهتر است خودتان دست به کار شوید و از هر راهی که به نظرتان بهتر و آسان‌تر است آغاز کنید. فرقی نمی‌کند این راه، رفتن به دانشگاه است یا ثبت نام در یک موسسه یا خواندن کتاب و مقاله، مهم تشخیص خودتان است و شرایطی که در آن قرار دارید. مهم قدم اول است و تحمل سختی‌های آن. زیرا ممکن است در ابتدا کارهای شما جدی گرفته نشود؛ اما هر چه که بیشتر تلاش کنید و با فیلمنامه نویسان و عوامل مرتبط در ارتباط باشید؛ زودتر به نتیجه خواهید رسید.

بنابراین نوشتن فیلمنامه یک فرآیند بسیار ارزشمند و البته کمی پیچیده است، پس نمی‌توان گفت نوشتن فیلمنامه کار آسانی است. برای توسعه یک فیلمنامه خوب زمان و تعهد زیادی لازم است و اگر هدف شما فروش فیلمنامه است، نوشتن و تکمیل اولین پیش‌نویس تنها شروع کار است. اگر قصد نوشتن و فروش فیلمنامه را دارید باید به این موضوع توجه کنید، فیلمنامه شما باید به قدری قوی و جذاب باشد که توجه سرمایه‌گذار را برای پذیرش سرمایه‌گذاری و ریسک آن به خود جلب کند. البته، اگر بخواهید خودتان آن را تامین مالی و تولید کنید بازهم باید فیلمنامه‌ای ایده‌آل بنویسید که ارزش صرف زمان و هزینه را داشته باشد.

بعد از آشنایی با اهمیت فیلمنامه، بهتر است با فیلمنامه بیشتر آشنا شویم. نوشتن داستان فعالیت جذابی است اما برای نوشتن فیلمنامه تنها دانش و علاقه به داستان نویسی کافی نیست. باید بدانید چگونه جزئیات و رویدادهای موجود در فیلمنامه را تنظیم کنید تا مخاطبانتان به درک عمیقی از داستان دست پیدا کنند. جالب است بدانید در سطح حرفه‌ای، اغلب علاقمندان به حوزه فیلم و سینما در مرحله اول باید بدانند که چگونه فیلمنامه بنویسید.

فیلمنامه

فیلم نامه یا سناریو، متنی است شامل شخصیت‌ها، ماجراها و هر آنچه در فیلم روی خواهد داد به صورت یک دستورالعمل، که توسط فیلم نامه نویس یا فیلم نامه نویسان نوشته می‌شود. تمام جزئیات لازم در فیلم مثل مکان، زمان، حالت ها، دیالوگ‌ها و موارد دیگر باید به دقت در فیلمنامه تنظیم و نوشته شود و به عوامل فیلم درک درستی و دقیقی از داستان ارائه دهد.

فیلم‌نامه‌نویس

کسی که مسئول نوشتن تمام یا بخشی از فیلم نامه فیلم است. گاه یک نفر تمام فیلمنامه را می‌نویسد، گاه هم چند نفر به طور مشترک فیلم نامه را آماده می کنند که قاعدتاً به همه آنها فیلمنامه‌نویس می‌گویند. فیلمنامه‌نویس در حین داشتن اشراف و درک کاملی از داستان فیلم، دانش و توانایی لازم برای نوشتن یک داستان با استانداردهای فیلم‌سازی را دارد.

می توان برای فیلمنامه‌نویسی به ویژگی‌های زیر اشاره کرد:

  • یک فیلم‌نامه‌نویس همیشه می‌تواند از الگوهای موفق و تضمین شده استفاده کند اما هرگز نباید از خلاقیت و نوآوری و ارائه نکات و ویژگی‌های جدید پرهیز کند.
  • یک فیلم‌نامه‌نویس هرگز نباید تماشاگر را فراموش کند. او باید اطلاعات مورد نیاز تماشاگر برای همراهی با فیلم را، در زمان‌های مناسب به او بدهد تا او گیج نشود و به دلیل بی‌اطلاعی قصه را گم نکند.
  • شخصیت‌پردازی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های فیلم نامه نویسی است، آنقدر مهم که حتی برخی فیلم‌ها بدون برخورداری از ماجرا و قصه خاصی تنها از طریق شخصیت پردازی و همذات پنداری تماشاگر با او فیلم نامه را پیش می‌برند.
  • باید توجه داشت که سینما، اول یک رسانه تصویری و بعد یک رسانه صوتی است. دیالوگ لازم و حیاتی است اما نباید در دیالوگ نویسی حتی کوچکترین احساسات را به تماشاگر گوشزد کرد.
  • فیلم نامه‌نویس احتیاج چندانی به شناخت کامل تکنیک سینما ندارد، ولی تجربه ثابت نموده، فیلم نامه‌هایی که، فیلم‌نامه نویسانشان با تکنیک سینما آشنایی کامل دارند موفق ترند.

نوشتن فیلمنامه

بسیاری از مردم زمان کافی برای یادگیری چگونگی نوشتن یک فیلمنامه خوب صرف نمی‌کنند، آنها فقط سعی می‌کنند یک فیلمنامه بنویسند. اگر قبل از نوشتن زمان کافی برای یادگیری بگذارید و خود را وقف این هنر کنید، می‌توانید امیدوار باشید فیلمنامه‌های شما خیلی زودتر از دیگران دیده و تولید می‌شود. هنگام نوشتن و پیشرفت فیلمنامه باید چند مرحله را دنبال کنید، البته به یاد داشته باشید هیچ قانون واقعی و دقیقی وجود ندارد، پس می‌تواند این پروسه به هر ترتیبی اتفاق بیفتند یا اصلاً اتفاق نیفتند. این نتیجه کاملا به داستان و در نهایت به شما بستگی دارد.

گام اول: تحقیق و مطالعه

قبل از این که شروع به نوشتن یک فیلمنامه کنید بهتر است حتما چند فیلم‌نامه را به دقت و موشکافانه مطالعه کنید، فقط سعی کنید از روش و مسیر داستان نویسی فیلمنامه‌ها الهام بگیرید نه از موضوع و محتوای داستان. بهتر است فیلم نامه‌های آثار موفق سینما و یا آثار مورد علاقه خود را مطالعه کنید، فیلمنامه‌ها را با دقت بخوانید و ببینید چه قسمت‌هایی از آن شما را به خود جذب می کند، چه قسمت‌هایی را دوست دارید تغییر بدهید؟ دقت کنید چگونه شخصیت‌ها و نقش‌ها ساخته و پرداخته می‌شوند، چگونه دیالوگ‌ها نوشته می‌شوند و چگونه مسیر داستان طی می‌شود. به ساختارکلی فیلمنامه نویسی دقت کنید، شما هم هنگام نوشتن فیلمنامه از این اصول پیروی کنید.

در مرحله تحقیق می‌توانید در راستای داستان فیلمنامه خود، در مورد همه عناصر، شرایط و اتفاقات موجود در فیلمنامه مثل وسایل، مکان، بیماری، فرهنگ، ورزش و از این قبیل موارد تحقیق کنید. این کار می‌تواند برای فیلم‌نامه نویسی دید بهتری به شما بدهد. البته گاهی می‌تواند بررسی و تحقیق، فقط جنبه الهام‌بخش داشته باشد. به طور مثال شما برای طراحی یک داستان علمی_تخیلی می‌توانید از عناصر زیادی الهام بگیرید و در نهایت چیز جدیدی را خلق کنید.

گام دوم: یک لاگ لاین بسازید

لاگ لاین (logline) خلاصه‌ای از داستان شماست، لاگ‌لاین معمولاً بیش از یک جمله نیست یعنی چیزی حدود 25 تا 50 کلمه، که قهرمان‌ها و هدفشان و همچنین رویدادها و درگیری‌شان را توصیف می‌کند. هدف لاگ لاین این است که هم مقدمه داستان شما و هم زیر و بم احساسی آن را منتقل کند. داستان در مورد چیست؟ سبک چیست؟ چه حسی دارد؟

در قدیم لاگ لاین روی ستون فیلمنامه چاپ می شد. این به تهیه کنندگان اجازه داد تا درک سریعی از داستان داشته باشند، بنابراین آنها می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا برای خواندن آن وقت بگذارند یا نه. امروزه، لاگ لاین همان هدف را دنبال می‌کند، اگرچه معمولاً به صورت شفاهی یا همراه با درمان ارائه می‌شود.

برای کمک به ایجاد لاگین لاگین به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چگونه قهرمان داستان شما درگیر داستان می‌شود؟
  • چه تضادی برای به چالش کشیدن شخصیت اصلی شما و پیشبرد داستان به وجود می‌آید؟
  • دنیای داستان شما چیست؟ چه چیزی این داستان را متفاوت، جالب یا پرتعلیق می‌کند؟

در ۵۰ کلمه یا کمتر، اطلاعات فوق را در یک جمله ترکیب کنید. سعی کنید نام شخصیت خود را به کار نبرید – به جای آن بگویید آنها چه هستند، مثلاً یک دانش آموز فقیر یا یک بانکدار متقلب. اسپویل نده برای راهنمایی از نمونه های زیر استفاده کنید:

  • جادوگران (۲۰۰۹) نوشته لو گراسمن: پس از کشف اینکه جادو واقعی است، یک دانشجو وارد دنیای رمان های دوران کودکی مورد علاقه خود می شود تا با نیروی شیطانی که در آنجا ساکن شده است مبارزه کند.
  • سکوت بره ها (۱۹۸۸) نوشته توماس هریس: برای دستگیری قاتلی که پوست قربانیانش را می‌کند، یک مامور جوان اف بی آی باید با یک قاتل زنجیره‌ای رابطه برقرار کند که ممکن است حتی خطرناک‌تر باشد.
  • صد سال تنهایی (۱۹۶۷) نوشته گابریل گارسیا مارکز: در شهری بسته به سایر نقاط جهان، هفت نسل از خانواده بوئندیا با تولد، مرگ، ازدواج و آشفتگی سیاسی ویرانگری که مدرنیته به ارمغان می‌آورد، زندگی می‌کنند.

گام سوم: برای فیلمنامه یک طرح اولیه بنویسید

طرح اولیه Treatment یا ایده کلی طرح یک خلاصه 2 تا 5 صفحه‌ای یا کمی طولانی‌تر است که شامل عنوان فیلمنامه شما، لاگین لاگین، فهرستی از شخصیت‌های اصلی و یک خلاصه کوتاه از داستان فیلمنامه است. مانند لاگین لاگین، طرح اولیه بیشتر برای اهداف بازاریابی و معرفی فیلمنامه استفاده می شوند. یک تهیه‌کننده ممکن است قبل از اینکه تصمیم بگیرد آیا فیلمنامه ارزش وقت خود را دارد، ابتدا یک طرح اولیه را بخواند.

این طرح اولیه یا خلاصه داستان باید ضربات اصلی و نقاط عطف داستان شما را برجسته کند. هر کسی که آن را بخواند باید تجسم بسیار خوبی از داستان، شخصیت ها و سبک آن داشته باشد. آنها باید به اندازه کافی یاد بگیرند که با شخصیت‌ها احساس همدردی کنند و بخواهند آنها را دنبال کنند تا ببینند چگونه بازی می‌کنند. نوشتن یک طرح اولیه همچنین به شما این فرصت را می‌دهد که داستان خود را به جامع و کلی مشاهده کنید و ببینید که چگونه در صفحه خوانده می‌شود، می تواند به شما کمک کند قبل از اینکه به جزئیات نوشتن هر صحنه بپردازید، درک کنید که چه چیزی در مقایسه با آنچه که نیاز به کار دارد را درک کنید. از آنجایی که طرح اولیه شما برای معرفی فیلمنامه شما استفاده می شود، حتما نام و اطلاعات خود را نیز در آن درج کنید.

شناسنامه فیلم نامه، نشان‌دهنده مشخصات فیلم نامه است. هر شناسنامه به طور معمول دارای حداقل سه صفحه و حداکثر ده صفحه است. در صفحه اول، نام فیلم نامه، نام فیلم نامه نویس و تاریخ اتمام آن ذکر می‌شود. در صفحه دوم فهرست کامل نقش‌های فیلم نامه ذکر می‌شود. از صفحه سوم به بعد، خلاصه داستان فیلم نامه نوشته می‌شود.

گام چهارم: شخصیت‌های خود را توسعه دهید

به جنبه‌های مختلف داستان فیلمنامه‌ای که می‌خواهید بنویسید به خوبی فکر کنید. این داستان درباره چیست؟ آیا موضوع و ساختار داستان را می‌شناسید؟ کاراکترهایی بسازید که در مقابل سوال اصلی قرار گیرند و برای پاسخ به آن باید دستخوش دگرگونی بزرگی شوند.  در داستان شما حتی آدم بد باید دلیلی برای بد بودنش داشته باشد، اگرچه ممکن است غیرقابل توجیه باشد.

گام پنجم: برای فیلمنامه نویسی برنامه‌ریزی کنید

داستان خود را به اجزای روایی-قوسی تقسیم کنید و هر صحنه را بخش به بخش ترسیم کنید. برخی از نویسندگان برای این کار از فلش کارت یا دفترچه یادداشت استفاده می کنند. می‌توانید برای هر فیلمنامه یک تابلو ایجاد کنید، سپس فهرستی برای هر یک از اجزای داستان، با یک کارت برای هر صحنه تهیه کنید. روی هر کارت، چک لیستی از اتفاقات داستان درست کنید و یادداشت‌هایی در مورد شخصیت ها یا طرح داستان بنویسید.

هر کاری که برای شما مفید است انجام دهید. هدف این است که داستان خود را برنامه‌ریزی کنید. هرچه طرح کلی خود را با جزئیات بیشتری بسازید، زمان کمتری را در مسیر تلف خواهید کرد. در حین طرح‌ریزی، به خاطر داشته باشید که تنش داستان را پیش می‌برد. ایجاد و رهاسازی تنش، کلیدی برای درگیر نگه داشتن مخاطب و پیشبرد داستان است. وقتی امید با ترس مواجه می شود، تنش ایجاد می شود. این چیزی است که قهرمان را مجبور به تغییر می کند.

گام ششم: اولین پیش‌نویس فیلمنامه را بنویسید

با استفاده از طرح کلی خود به عنوان نقشه، فیلمنامه خود را صحنه به صحنه بنویسید، از جمله دیالوگ و کنش توصیفی. ده صفحه اول یک فیلمنامه حساس‌ترین هستند. یک خواننده یا تهیه‌کننده معمولاً تعداد زیادی فیلمنامه روی میزش می‌چرخد و زمانی برای خواندن همه آنها ندارند. ده صفحه‌ای از یک فیلمنامه هست که می‌تواند آنها را جذب کند، اگر فیلمنامه دارای شخصیت های جالب و عناصر ساختاری مناسب باشد، احتمالاً به خواندن ادامه می دهند. اگر نه، به سطل زباله می‌رود.

تا زمانی که فیلمنامه را تا انتها ننوشته‌اید، متوقف نشوید و برای رفع دیالوگ یا بروزرسانی توضیحات اکشن برگردید. سپس می‌توانید از طریق آن برگردید، آن را پاره کنید و دوباره بسازید. در طول اولین پیش‌نویس خیلی از خود انتقاد نکنید. فقط بنویسید.

فیلمنامه فرمت منحصر به فردی از نوشتن است، در حالی که تعدادی از عناصر مشترک برای هر داستانی بدون توجه به رسانه وجود دارد. فیلمنامه نویسی از این جهت متفاوت است که هر کلمه ای از کنش توصیفی باید به زمان حال نوشته شود و چیزی را توصیف کند که مخاطب می تواند ببیند یا بشنود.

گام هفتم: یک قدم به عقب برگردید و استراحت کنید

پس از اتمام اولین پیش نویس، ایده خوبی است که کمی استراحت کنید و ذهن خود را از آن دور کنید. به این ترتیب وقتی بالاخره به آن برگشتید، می توانید آن را با چشمانی تازه بخوانید.

گام هشتم: بازنویسی

اکنون که یک پیش نویس کامل دارید، تصویر بسیار بهتری از داستان خود به عنوان یک داستان کامل دارید. به عقب برگردید و اکشن را اصلاح کنید، دیالوگ‌ها را محکم کنید و فیلمنامه را ویرایش کنید. به احتمال زیاد مجبور خواهید بود این کار را بیش از یک بار انجام دهید.

برای ایجاد نسخه نهایی، استفاده از فضای سفید (فضای منفی صفحه) بیشتر در صفحات شما بهتر است، این کار خواندن فیلمنامه را آسانتر است. وقتی یک تهیه کننده مجبور است چندین فیلمنامه را در روز بخواند، دیدن فیلمنامه‌ای پر از صفحاتی از توضیحات اکشن متراکم و مونولوگ‌های طولانی دلسرد کننده است.

به طور کلی، نوشتن یک فیلمنامه کار دشواری است – کاری که فداکاری و تلاش زیاد را می‌طلبد. در پایان، این یک فرآیند ارزشمند است که در آن می‌توانید شخصیت‌هایی را خلق کنید و زنده شدن آن‌ها را در حالی که انتخاب می‌کنند برای عبور از مسیر موانعی که در مقابلشان قرار داده‌اید، تماشا کنید.

ساختار متن و صفحه آرایی فیلمنامه

در فیلم‌نامه نویسی باید متن داستان را به شکلی تنظیم کرد که به راحتی قابل تشخیص و مطالعه باشد. شما باید در نوشتن یک فیلمنامه عنوان سکانس، لوکیشن و موقعیت، اتفاق و رویداد، شخصیت، دیالوگ، شرایط و حالت شخصیت را مشخص کنید و به شکلی منظم برای مطالعه در صفحه قرار دهید. در تصویر زیر نمونه‌ای از تدوین و قالب‌بندی بخش‌های مختلف متن یک فیلم‌نامه خارجی را مشاهده می‌کنید.

ساختار متن و صفحه آرایی فیلمنامه شما به نوع نوشتن شما و توجه شما به جزئیات و مواردی که باید در فیلمنامه به آن‌ها پرداخته شود دارد، بنابراین سعی کنید فیلمنامه را تمام و کمال بنویسید و به عنوان سکانس، لوکیشن و موقعیت، اتفاق و رویداد، شخصیت، دیالوگ، شرایط و حالت شخصیت توجه کنید.

در فیلمنامه سادگی و خوانایی آسان متن مهم است و باید رعایت شود، اما به عنوان یک فیلمنامه‌نویس می‌توان با طراحی جلد، طراحی صفحه درست و صفحه آرایی حرفه‌ای، فیلمنامه جذاب‌تری را به مخاطب ارائه داد.

دیدگاهتان را بنویسید