طراحی کاراکتر و اهمیت آن

شکل یک تصویر
طراحی کاراکتر و اهمیت آن

در این مقاله می‌خواهیم به اهمیت و ویژگی‌های طراحی کاراکتر یا همان طراحی شخصیت‌ بپردازیم. انیمیشن‌های دوبعدی و سه‌بعدی برخی از نمادین‌ترین شخصیت‌ها را در تلویزیون و سینما خلق کرده‌اند. با این حال، این شخصیت‌ها قبل از اینکه متحرک شوند، در ابتدا باید طراحی شوند.

شخصیت‌های نمادین فراتر از فیگورهای ‌طراحی هستند. به این کاراکترها، شخصیت‌ و جزئیاتی داده می‌شود که آن‌ها را به یادماندنی می‌کند و به آن‌ها امکان می‌دهد داستان‌ها را روایت کنند. هدف از طراحی کاراکتر دستیابی به همین امر است. این مقاله به بررسی اهمیت طراحی کاراکتر، ویژگی‌های یک طراحی عالی کاراکتر و فرآیند طراحی کاراکتر می‌پردازد.

برای طراحی یک کاراکتر جذاب با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، می‌توانید از ایلاستریتور استفاده کرده و طراحی کاراکتر را به صورت اصولی از صفر تا پیشرفته انجام دهید.

طراحی کاراکتر چیست؟

طراحی کاراکتر تکنیکی برای خلق شخصیت در انیمیشن‌ها، کمیک‌ها، اسباب‌بازی‌ها، تبلیغات و نشریات است. برای درک بهتر هدف طراحان کاراکتر، ابتدا باید به تعریف طراحی کاراکتر بپردازیم.

طراحی کاراکتر فرآیندی است که در آن سبک بصری، شخصیت، رفتار و ظاهر کلی یک کاراکتر در هنرهای تجسمی به طور کامل توسعه می‌یابد. طراحان کاراکتر، شخصیت‌ها را به‌عنوان ابزاری برای روایت داستان‌ها خلق می‌کنند. این بدان معناست که هر جزئیاتی مانند شکل‌ها، پالت‌های رنگی و  ویژگی‌های ظاهری با دقت انتخاب می‌شوند.

ویژگی‌های زیبایی‌شناختی یک کاراکتر اغلب تحت تأثیر جزئیات شخصیت او قرار می‌گیرد. بنابراین، تئوری رنگ، زبان بصری شکل و حتی روانشناسی پایه می‌توانند در ایجاد یک طراحی کاراکتر موفق کمک کنند.

کلیدهای اصلی طراحی کاراکتر

سیلوئت :(Silhouette) شخصیت حتی زمانی که رنگ‌ها و جزئیات آن حذف شود، از طریق سیلوئت قابل تشخیص باشد.

پالت رنگ :(Color Palette) استفاده از رنگ در  طراحی شخصیت بسیار مهم است و می‌تواند ویژگی‌های شخصیتی و احساسات را منتقل کند.

اغراق :(Exaggeration) طراحان شخصیت می‌توانند با اغراق در برخی ویژگی‌های بصری، شخصیت را برجسته‌تر کنند و احساسات و ویژگی‌های او را بهتر منتقل نمایند.

هدف طراحی کاراکتر

هدف اصلی طراحی کاراکتر، خلق کاراکترهایی است که بتوانند داستان را پیش ببرند. در تمامی بازی‌های ویدئویی، انیمیشن‌ها و فیلم‌ها، داستان حرف اول را می‌زند و شخصیت‌ها قلب تپنده‌ی این داستان‌ها هستند. طراحی کاراکتر به دنبال خلق شخصیت‌هایی است که هم از نظر داستانی جالب باشند، هم از نظر بصری جذابیت داشته باشند و در ذهن مخاطب ماندگار شوند. طراحان در حوزه‌ی هنرهای تجسمی و انیمیشن این امکان را دارند که شخصیت‌ها را از ابتدا خلق کنند. این امر به آن‌ها قدرت استفاده از تمام جنبه‌های طراحی برای ایجاد یک شخصیت با ویژگی‌های منحصر به فرد را می‌دهد.

ویژگی‌های یک طراحی شخصیت خوب

در طراحی کاراکتر، شفافیت حرف اول را می‌زند. این به معنای داشتن یک طراحی گیرا و در عین حال متمایز است، بدون توجه به اینکه شخصیت را از چه زاویه‌ای ببینیم. سه عنصر اصلی یک طراحی کاراکتر خوب عبارتند از:

۱. سیلوئت (Silhouette)

سیلوئت یک کاراکتر زمانی قابل تشخیص است که تمام رنگ‌ها و جزئیات آن حذف شده باشد. به عبارت دیگر، شکل کلی شخصیت با رنگ سیاه پر شده باشد.  اگر بتوانید تنها با نگاه کردن به سیلوئت یک شخصیت را شناسایی کنید، نشان‌دهنده‌ی یک طراحی مؤثر و عالی کاراکتر است. به تصاویر زیر که فقط سیلوئت شخصیت‌ها نشان داده شده است، نگاهی بیندازید. چند شخصیت را می‌توانید فقط با دیدن سیلوئت آن‌ها شناسایی کنید؟

سیلوئت‌های چند کاراکتر از این مجموعه به راحتی قابل تشخیص هستند. بله، بسیاری از این شخصیت‌ها مشهور شده‌اند، اما این شهرت به لطف طراحی قوی و آشکار کاراکتر آن‌ها است.

در ساخت یک سیلوئت متمایز برای کاراکتر، درک کامل از زبان شکل‌ها بسیار مهم است.

2. پالت رنگ  (Palette)

در طراحی کاراکتر، از پالت رنگ برای اشاره به مجموعه رنگ‌هایی که برای یک شخصیت به کار می‌رود استفاده می‌شود. انتخاب رنگ با دقت بالا اهمیت ویژه‌ای دارد. چیزی که باید به آن توجه داشته باشید این موضوع است که استفاده بدون هدف از پالت‌های رنگی و استفاده از رنگ‌های مختلف بدون داشتن یک تم جذاب و گیرا، باعث سردرگمی مخاطب می‌شود.

برای اینکه شخصیت از نظر بصری متمایز باشد، تعیین یک رنگ به عنوان رنگ اصلی و استفاده از رنگ‌های دیگر برای تکمیل آن رنگ تا حد امکان، بسیار مهم است. به جای اینکه رنگ‌ها با هم رقابت کنند، سعی کنید از رنگ‌های مکمل استفاده کنید که همدیگر را تقویت می‌کنند.

در حالی که مشغول طراحی شخصیت هستید، ممکن است وسوسه شوید که با رنگ‌های زیاد، پالت‌های رنگ پیچیده و پر زرق و برق طراحی کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که هرچه پالت رنگ شما ساده‌تر باشد، بهتر است.

3. اغراق  (Exaggeration)

اغراق به احتمال زیاد مهم‌ترین جزء از سه عنصر اصلی طراحی کاراکتر در روایت داستان است. اغراق به معنای استفاده‌ی آگاهانه از ویژگی‌های خاص برای برانگیختن احساسات و واکنش‌های روانی در مخاطب نسبت به شخصیت است. به عنوان مثال، این ویژگی‌های اغراق‌آمیز می‌توانند باعث شوند که یک شخصیت توسط مخاطب قهرمان یا ترسناک تلقی شود.

در واقع، اغراق به شما کمک می‌کند تا شخصیت‌هایتان را به یاد ماندنی‌تر و جذاب‌تر کنید. با استفاده از اغراق می‌توانید:

شخصیت‌هایتان را متمایز کنید: اغراق به شما کمک می‌کند تا شخصیت‌هایتان را از یکدیگر و از شخصیت‌های کلیشه‌ای که در بسیاری از آثار دیگر دیده می‌شوند، متمایز کنید.

احساسات را به وضوح بیان کنید: با اغراق در ویژگی‌های فیزیکی یا حالات چهره شخصیت، می‌توانید احساسات او را به طور واضح‌تر و مؤثرتر به مخاطب منتقل کنید.

داستان را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده‌تر روایت کنید: اغراق می‌تواند به طنز و سرگرم‌کنندگی داستان شما بیافزاید و توجه مخاطب را جلب کند.

البته، مهم است که در استفاده از اغراق زیاده‌روی نکنید. اگر از اغراق بیش از حد استفاده کنید، شخصیتتان غیرقابل باور و مضحک به نظر می‌رسد. کلید استفاده‌ی درست از اغراق، یافتن تعادل مناسب بین واقعیت و اغراق است.

فرآیند طراحی شخصیت

حالا که هدف از طراحی شخصیت و اجزای کلیدی یک طراحی موفق را درک کرده‌اید، بیایید به اصول فرآیند طراحی شخصیت نگاهی بیندازیم.

1. تحقیق

در طراحی شخصیت، داشتن منابع الهام بسیار مهم است. هنرمند قبل از اینکه حتی شروع به طراحی کند، باید بر اساس شخصیتی که می‌خواهد خلق کند، تحقیقات گسترده‌ای در مورد آن موجود انجام دهد. برای مثال، فرض کنید می‌خواهید یک شخصیت حیوان بسازید.

این حیوان می‌تواند یک جوجه تیغی، یک گربه‌ی ابوالهل یا یک عقاب باشد. برای اینکه شخصیت شما از نظر بصری باورپذیر باشد، باید در مورد این حیوانات تحقیق کنید. این تحقیق می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

1. دیدن مستند

2. خواندن مطالب در مورد آن حیوان

3. جستجوی عکس در گوگل

تحقیق به شما کمک می‌کند تا نه تنها درک کاملی از نحوه‌ی رفتار، راه رفتن و ویژگی‌های متمایز این موجودات به دست آورید، بلکه خودتان را در دنیای آن‌ها غرق کنید.

2. مخاطب هدف

طراحی شما به طور چشمگیری تحت تأثیر مخاطب هدف قرار خواهد گرفت. قبل از هر کار دیگری، باید مشخص کنید که کاراکتر در تلاش است با چه کسی ارتباط برقرار کند. این موضوع، اساس و بنیان طراحی شما خواهد بود.

دانستن اینکه مخاطب شما چه کسانی هستند، به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که کاراکتر چگونه به نظر برسد، از جمله عوامل مهم در این حوزه، رنگ‌هایی است که باید به کار ببرید و یا فضایی که باید ایجاد کنید. اطلاعات مربوط به مخاطب معمولاً در شرح وظایف طراح گنجانده می‌شود. با این حال، شما باید فراتر از اطلاعات آماری مانند سن، جنسیت و موقعیت جغرافیایی به این حیطه نگاه کنید. و همچنین باید به سایر هنرمندانی که برای آن گروه مخاطب اثر خلق می‌کنند و همچنین سبک‌هایی که آن‌ها می‌پسندند، توجه کنید.

3. جمع‌آوری تصاویر مرجع

این موضوع ما را به روش اصلی تحقیق‌مان می‌رساند: جمع‌آوری عکس‌های مرجع یا جستجو در اینترنت برای یافتن عکس‌ها و آثار هنری مرتبط با موضوع شما. مهم است که درک کنید مراجعه به عکس‌ها برای الهام گرفتن، تقلب محسوب نمی‌شود. چه بخواهید چه نخواهید، هر چیزی که دیده‌اید، از جمله هنرمندان دیگری که الهام‌بخش شما بوده‌اند، تأثیر ناخودآگاهی روی کارتان می‌گذارند. جمع‌آوری منابع الهام، یکی از راه‌های تنظیم عمدی آن تأثیرگذاری است.

علاوه بر این، بررسی آثار هنرمندان دیگری که روی مضامین یا طراحی‌های مشابه برای مخاطبان مشابه کار کرده‌اند، به شما کمک می‌کند تا انتظارات را شناسایی کنید و متوجه شوید که کاراکتر شما چگونه می‌تواند نسبت به سایرین متفاوت و متمایز شود.

ایجاد کاراکترهای اغراق‌آمیز، کارتونی یا عجیب و غریب مجاز است. با این حال، بهتر است تلاش بیشتری کنید تا آن‌ها را بر اساس ویژگی‌های واقع‌گرایانه‌ای که مردم می‌شناسند، پایه ریزی کنید.

آناتومی نیز یک عامل مهم است که باید در نظر بگیرید. حتی اگر قصد انیمیت کردن کاراکتر را ندارید، این نوع کاراکترها نیز باید فیزیکی بودن و واقعی بودن را القا کنند. شما باید از نحوه حرکت و توزیع وزن آن‌ها آگاه باشید.

یک کاراکتر خوب هم قابل شناسایی است و هم متمایز. اگر نیاز به طراحی یک زرافه دارید به عکس‌های زرافه‌ها نگاه کنید – تناسب‌ها چگونه است، چه شکل‌های بدنی وجود دارد، پاها چگونه کار می‌کنند و شخصیت چگونه حرکت می‌کند؟ هر چه تعداد بیشتری از این ویژگی‌ها و شرایط قابل تشخیص را طراحی و ترسیم کنید، خلاصه کردن و خلق شخصیت برای شما آسان‌تر خواهد شد.

منابع الهام می‌توانند از جاهای مختلفی مانند پینترست، گوگل‌ايميج، آرت‌استيشن، دریبل و حتی رول دوربین گوشی شما باشند. همچنین از عکس‌های مرجع برای کمک به هر چیزی که در مورد آن مطمئن نیستید، از مفهوم کلی شخصیت تا جنبه‌های فردی مانند لباس، مدل مو، حالت چهره، ژست‌ها و موارد دیگر استفاده کنید. مهم این است که هر کدام از این عکس‌ها به تجسم مفهوم شما کمک کند.

4. تعریف شخصیت

هنگامی که صحبت از طراحی کاراکتر می‌شود، این پیشنهادات می‌تواند به هنرمندان کمک کند تا قبل از ترسیم یک طرح، درباره شخصیت خود و ویژگی‌هایی که می‌خواهند کاراکترشان داشته باشد، فکر کنند.

مفهوم‌پردازی (Conceptualization)

طراحی شخصیت نوعی از تصویرسازی است که به عنوان هنر مفهومی (Concept Art) شناخته می‌شود. این مفهوم درباره‌ی بیان ایده‌ی هنرمند از چگونگی به نظر رسیدن یک شخصیت در آینده است، خواه در فیلم، بازی ویدیویی یا وب‌سایت شرکت باشد.

صنعت سرگرمی برای به تصویر کشیدن ایده‌های خود، قبل از اینکه هزینه‌های هنگفتی را صرف تولید کند، از هنر مفهومی استفاده می‌کند. یک طراحی کاراکتر ایده‌آل باید مفهوم را در اولویت قرار دهد.

خاستگاه شخصیت

هنگام خلق یک شخصیت، پیشنهاد می‌شود که دوره زمانی یا مکان را بررسی کنید. این یک گام ضروری است، زیرا زمینه‌ی آینده‌ی شخصیت و پس‌زمینه او را شکل می‌دهد.

به عنوان مثال، یک شوالیه با زره کامل برای یک قلعه‌ی رنسانسی مناسب به نظر می‌رسد. یک تفنگدار فضایی با تجهیزات کامل برای نبرد فضایی آینده مناسب است. به دوره توجه کنید: سبک لباس و شخصیت در دهه ۱۹۸۰ با دهه ۱۹۲۰ کاملاً متفاوت است.

5. نام و ظاهر شخصیت

بعد از اینکه دوره زمانی و مکان را مشخص کردید، زمان آن رسیده است که برخی آمار و اطلاعات اولیه را بسازید. لیست زیر یک نقطه شروع عالی است، اما طراحان نباید خود را فقط به این تمایزها محدود کنند. هرکسی که یک بازی رومیزی نقش‌آفرینی انجام داده باشد، می‌تواند آمارهای مختلفی را که برای توصیف شخصیت خود نیاز دارد، تصور کند.

نام

قد

سن

رنگ چشم

رنگ مو

ویژگی‌های ظاهری (جای زخم، لکه، خال و غیره)

محل تولد / آدرس فعلی

6. ویژگی‌های مثبت شخصیت

هر شخصیتی یک ویژگی مثبت در مورد خود دارد؛ یک ویژگی خوب و مثبت. به عنوان مثال، ممکن است ماهیت آن‌ها مهربان، پرشور، جذاب، وفادار، صبور یا هر کیفیت دیگری باشد که شما آن را مثبت در نظر می‌گیرید.

7. نقص اساسی شخصیت

با تمام این تفاسیر، باید گفت که هر شخصیت خوب نوشته شده‌ای یک نقص اساسی دارد. چیزی در آن‌ها وجود دارد که چندان عالی نیست یا حتی مضر است، چیزی که در طول سفرشان با آن مبارزه خواهند کرد. این می‌تواند از یک نگرش بد یا حقارت‌آمیز تا ناامنی‌های عمیق، دزدی‌های ناگهانی و غیره متغیر باشد.

8. انگیزه شخصیت

و در نهایت، به انگیزه شخصیت فکر کنید. چه چیزی او را به اینجا آورده است؟ او چه نوع ماجراجویی می‌خواهد داشته باشد و چرا؟ شاید او یک عاشق دلسوخته در مأموریتی برای نجات معشوق خود باشد. یا یک شوالیه مأمور کشتن یک اژدهای اهریمنی برای نجات شهر خود. شاید او یک کاوشگر فضایی است که به دنبال سیاره مناسب بعدی برای زندگی بشر می‌گردد.

ابزار طراحی شخصیت

همیشه این بحث وجود دارد که ابزارهایی که استفاده می‌کنید چندان مهم نیستند. از لحاظ تئوری، شما می‌توانید به همان خوبی که با کامپیوتر کار می‌کنید، با خودکار و کاغذ هم یک شخصیت فوق‌العاده خلق کنید. با این حال، حتی بهترین ابزارها هم نمی‌توانند ایده‌های بد یا فقدان اصول اولیه‌ی هنر را پنهان کنند.

ابزارهایی که به کار می‌برید، عمدتاً بر اساس سبک مورد نظر شما، انتخاب شخصی و نیازهای نوع فایل مشتری تعیین می‌شود. به عنوان مثال، برخی از تکنیک‌های نقاشی، مانند آبرنگ، می‌توانند روی رایانه بازتولید شوند، اگرچه معمولاً  زمانی که با ابزار اصلی خودشان خلق شوند، بهتر به نظر می‌رسند.

البته، ترجیح شخصی بر اساس تجربیات هنری خود شما است.

در نهایت، تصمیم شما باید بر اساس نوع فایل تصویری مورد نظر مشتری باشد. امروزه اکثر مشتریان یک فایل دیجیتال را برای ذخیره و اشتراک‌گذاری آسان ترجیح می‌دهند، معمولاً در ابتدا یک فایل اصلی از برنامه‌ای مانند فتوشاپ یا ایلاستریتور و یک نوع تصویر اولیه مانند JPEG را باید برای مشتری یا کارفرما ارسال کنید.

در حالی که تصمیم مشتری، فرمت محصول نهایی طراحی شما را تعیین می‌کند، می‌توانید قبل از آن از هر ابزاری که دوست دارید استفاده کنید. برای مثال، بسیاری از طراحان کاراکتری که با آن‌ها صحبت کردیم، ترجیح می‌دهند طرح‌های اولیه را روی کاغذ ترسیم کنند.

برای طراحی کاراکتر داخل نرم‌افزار قدرتمند فتوشاپ، نیازمند تسلط بر روی این نرم‌افزار هستید.

جان بخشیدن به کاراکتر

آماده‌سازی

طراحان کاراکتر قبل از کشیدن هر خطی باید مطالعه و آمادگی داشته باشند. برای این آموزش، مطالعه‌ی دقیق آناتومی، زبان شکل، روانشناسی، تئوری رنگ و داستان ضروری است.

درک اصول اساسی که منجر به طراحی عالی شخصیت می‌شود، مرحله‌ی آماده‌سازی است. با این حال، جادوی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که این اصول به واقعیت تبدیل شوند.

نوشتن یک دستورالعمل  (Prompt)

توسعه‌ی یک شخصیت منحصر به فرد و به یاد ماندنی از ابتدا می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. گزینه‌های زیادی برای بررسی وجود دارد. داستان، همیشه نقطه‌ی شروع برای یک طراحی شخصیت عالی است.

برای اینکه روی نقش یک شخصیت در داستان تمرکز کنید، نوشتن یک دستورالعمل را در نظر بگیرید. یک دستورالعمل به شما یک مسیر واضح و خاص برای طراحی یک شخصیت ارائه می‌دهد.

آناتومی شخصیت

شاید بدیهی به نظر برسد، اما دانستن آناتومی بدن انسان برای هر کسی که می‌خواهد یک مدل سه بعدی دقیق بسازد، ضروری است. هنگام استفاده از حیوانات یا سایر اشیاء به عنوان شخصیت نیز باید همین احتیاط را به کار برد.

موارد اولیه‌ی آناتومی که باید در نظر گرفته شوند عبارتند از:

ساختار استخوانی: که به این دلیل ضروری است که بدن انسان بیش از 206 استخوان دارد.

البته، اگر شخصیت شما موجودی غیرانسانی است، باید آناتومی خاص آن موجود را مطالعه کنید. درک درستی از نحوه‌ی حرکت و توزیع وزن برای هر نوع شخصیتی، مهم است، صرف نظر از اینکه انسان باشد یا موجودی فرازمینی.

قطعات اصلی که طراحان شخصیت باید با آن‌ها آشنا باشند به شرح زیر است:

سر: پیشانی، چشم‌ها، بینی، گوش‌ها، لب‌ها، دهان و فک

تنه: قفسه سینه، لگن خاصره و بخش نرم و “قابل پیچ خوردن” شکم، و موارد دیگر

بازوها: شانه، بازوی بالایی، آرنج و بازوی پایینی

دست‌ها: استخوان مچ، کف دست و انگشتان

پاها: ران، ساق پا و زانو

پا: پاشنه، وسط پا و انگشتان پا

درست است که در طراحی کاراکتر اغراق برای بیان بهتر ویژگی‌ها و احساسات شخصیت مجاز است. با این حال، درک درستی از آناتومی پایه به شما این امکان را می‌دهد که اغراق‌هایتان به باورپذیری نزدیک‌تر شوند.

سبک (Style)

از نظر سبک، شخصیت شما باید برای پروژه‌ی شما مناسب باشد. به طور خلاصه، چه برای ویدیو، انیمیشن یا وب‌سایت باشد، نباید در محیط اطراف یا دنیای خود بیگانه به نظر برسد. سبکی را انتخاب کنید که برای پروژه‌ی شما مناسب است. این سبک می‌تواند تخت، دقیق، نیمه‌واقع‌گرایانه یا کاملاً متفاوت باشد.

حالت (Mood)

شخصیت شما چه چیزی را به داستان یا پروژه اضافه می‌کند و چگونه در آن جای می‌گیرد؟ آیا شخصیت شما یک مغازه‌دار، مشتری، معلم یا چیز دیگری است؟ آیا او باهوش، خوش‌رو، رسمی یا دست و پا چلفتی است؟ فضای کلی نیز چیزی است که باید در طراحی در نظر بگیرید.

ژست‌ها  (Poses)

طراحان ممکن است در هنگام تمرین طراحی کاراکتر، بخواهند ژست‌های فیزیکی مختلفی را که شخصیت‌هایشان در آن‌ها قرار می‌گیرند، امتحان کنند. آزمایش با حالات مختلف چهره، عکس‌های اکشن، حالت‌های مبارزه و سایر جنبه‌های شخصیت، یک روش عالی برای کشف و تعریف اینکه آن‌ها چه کسی هستند و چگونه رفتار می‌کنند، است.

کلید ایجاد ژست‌ها، شکستن یک طراحی به اشکال اساسی و هندسی است.

جمع‌آوری منابع و مراجع

برای شروع ایده‌های طراحی شخصیت، منابع مختلفی را از منابع متعدد جمع‌آوری کنید. این منابع می‌توانند از هر رسانه‌ای از جمله انیمیشن، عکاسی، فیلم، کتاب‌های کمیک و نقاشی باشند.

ساختن یک Thumbnail (تصویر کوچک)

ایجاد یک تصویر کوچک، اولین قدم برای قرار دادن ایده‌های یک طراح شخصیت روی کاغذ (فیزیکی یا دیجیتال) است. این یک محیط امن است که هنرمندان می‌توانند در آن کاوش کنند و خط‌خطی‌هایی برای درک اینکه می‌خواهند به چه جهتی بروند، انجام دهند.

ایجاد Thumbnail (تصویر کوچک) را می‌توان با روش‌های مختلفی انجام داد. یک استراتژی رایج و مؤثر، شروع کردن با سایه کلی و تک رنگ سیاه (Silhouette) است. طراحان شخصیت می‌توانند از سایه کلی برای ایجاد یک طرح اولیه استفاده کنند که بعداً به جزئیات آن اضافه شود.

نهایی کردن جزئیات و خط‌کشی

پس از اینکه هنرمندان از تصاویر کوچک (Thumbnail) و طرح‌های اولیه خود راضی شدند، کار نهایی کردن طراحی کاراکتر را آغاز می‌کنند. با اضافه کردن خط‌کشی، رنگ و جزئیات، طراحی شخصیت کامل‌تر شده و به کاراکتر شرایط کامل‌تری داده می‌شود.

در طراحی کاراکتر، «پالایش» یک موضوع رایج است. این همیشه به معنای اضافه کردن به جزئیات طراحی کاراکتر نیست، بلکه به معنای بهبود بخشیدن آن است. خلق یک شخصیت هرگز کار آسانی نیست. از این گذشته، طراحان کاراکتر یک شخصیت کاملاً شکل‌گرفته با ویژگی‌های زیبایی‌شناختی متمایز را از «هیچ» خلق می‌کنند. طراحی شخصیت یک فرآیند کاملاً دقیق است که هم هنر و هم مهارت داستان‌سرایی را شامل می‌شود.

دفعه‌ی بعدی که با یک طراحی کاراکتر عالی روبرو می‌شوید، سعی کنید بر روی عواملی که آن طراحی را خاص می‌کند و انتخاب‌هایی که طراح کاراکتر برای خلق آن انجام داده است، تمرکز کنید.

ترسیم کاراکتر

روش‌های زیادی برای موفقیت در هر کاری وجود دارد، اما در اینجا چند قدم وجود دارد که یک طراح می‌تواند هنگام شروع به ترسیم کاراکتر خود بردارد.

قدم اول: شکستن طراحی به اشکال و خطوط اولیه

برای قفسه سینه و سر از یک کره، برای لگن از یک مکعب، برای چانه و پا از یک مثلث و برای هر اندام و انگشت از خطوط استفاده کنید.

قدم دوم: افزودن آناتومی

گام بعدی اضافه کردن نقاط نشانه‌ی بدن به طرح شماست. این مرحله بر روی لایه‌ی طراحی قبلی گسترش می‌یابد، در حالی که همچنان “آزاد” باقی می‌ماند.

قدم سوم: پر کردن جای خالی با اطلاعات مربوط به شخصیت

اکنون زمان آن رسیده است که به کاراکتر جان ببخشید و جنبه‌های طراحی خلاقانه را بررسی کنید.

طراحی کاراکتر

قبل از توسعه‌ی ظاهر کاراکتر، تعیین اینکه یک کاراکتر چه کسی است و بینندگان چه احساسی باید نسبت به او داشته باشند، بسیار مهم است.

ویژگی‌های کاراکتر

وقتی صحبت از ویژگی‌های کاراکتر می‌شود، بهتر است طراحان 3 تا 5 صفت را یادداشت کنند که خلاصه‌ای از احساسی است که می‌خواهند مخاطب با دیدن کاراکتر داشته باشد.

به نمایش گذاشتن ویژگی‌ها

اکنون زمان آن است که طراحان به این موضوع فکر کنند و راه‌هایی را برای نشان دادن کاراکتر واقعی از طریق زیبایی‌شناسی او پیدا کنند.

چشم‌ها

همانطور که ضرب‌المثل می‌گوید: «چشم‌ها دریچه‌ی روح هستند» و شکل چشم‌های یک فرد می‌تواند چیزهای زیادی در مورد او نشان دهد. پیشانی چروکیده نشان‌دهنده‌ی روحی خشمگین است، در حالی که خطوط خنده‌ی عمیق نشان‌دهنده‌ی روحیه‌ای شاد است. شکل ابروها نیز می‌تواند چیزهای زیادی در مورد شخصیت فرد بگوید.

خط فک   (Jawline)

خط فک یکی از ویژگی‌های کلیدی در طراحی شخصیت است که می‌تواند چیزهای زیادی در مورد شخصیت به مخاطب منتقل کند.

خط فک قوی: چهره‌ای با خط فک قوی می‌تواند به مخاطب القا کند که شخصیت، پرخاشگر، خشن و با اعتماد به نفس است. قهرمانان اکشن، شخصیت‌های شرور و رهبران اغلب با خط فک‌های مربعی یا زاویه‌دار به تصویر کشیده می‌شوند.

خط فک نرم‌تر: از طرف دیگر، خطوط فک نرم‌تر، احساس جوانی، خوش‌رویی و معصومیت را القا می‌کند. این نوع خط فک را اغلب در شخصیت‌های جوان‌تر، دوستانه‌تر یا حتی خجالتی‌تر می‌بینیم.

البته، این تنها جنبه‌ی ظاهری شخصیت است و طراحان می‌توانند با ترکیب ویژگی‌های مختلف، شخصیت‌های پیچیده‌تری خلق کنند. به عنوان مثال، شخصیتی با خط فک قوی اما با چشمان مهربان می‌تواند حس قدرت توأم با مهربانی را منتقل کند.

شکل بینی (Nose Shape)

شکل بینی شخصیت نیز مانند خط فک، نقش مهمی در انتقال شخصیت به مخاطب دارد. انواع مختلفی از بینی با اندازه و فرم‌های گوناگون وجود دارد:

بینی عقابی یا خمیده: این نوع بینی می‌تواند نشان‌دهنده‌ی سابقه‌ای پنهان یا نقشه‌ای شیطانی باشد. همچنین می‌تواند نشانه‌ای از خرد و زیرکی باشد، به خصوص اگر با ویژگی‌های دیگر صورت مانند چشمان نافذ ترکیب شود.

بینی کوچک و دکمه‌ای: این نوع بینی، به مخاطب احساس جذابیت، معصومیت و کودکانه بودن القا می‌کند. شخصیت‌های شاد و خوش‌بین اغلب با چنین بینی‌هایی به تصویر کشیده می‌شوند.

بینی‌های قوی و زاویه‌دار: این نوع بینی برای شخصیت‌های با اعتماد به نفس، قوی و خشن ایده‌آل است. شخصیت‌هایی که در موقعیت‌های سخت قرار می‌گیرند و مصمم هستند، اغلب با چنین بینی‌هایی طراحی می‌شوند.

البته به خاطر داشته باشید که این‌ها تنها چند نمونه‌ی کلی هستند و طراحان می‌توانند با اغراق در ویژگی‌ها یا ترکیب ویژگی‌های مختلف، به شخصیت عمق و پیچیدگی بیشتری ببخشند.

گوش (Ears)

گوش‌ها هم می‌توانند مانند سایر اجزای صورت، جزئیات مهمی را در مورد شخصیت به مخاطب منتقل کنند:

نژاد و گونه: گوش‌های نوک‌تیز بلند ممکن است نشان‌دهنده‌ی یک الف یا موجودی فرازمینی باشد، در حالی که گوش‌های بزرگ و نوک‌گرد می‌توانند نشان‌دهنده‌ی یک اورک یا گابلین باشند.

زینت‌آلات: گوش‌ها همچنین می‌توانند با جواهرات و زیورآلات تزئین شوند که اطلاعاتی در مورد شخصیت و موقعیت اجتماعی او به ما می‌دهند. برای مثال، کسی که گوشواره‌های سنتی و مجلل به گوش دارد، ممکن است فردی از طبقه‌ی اشراف یا سلطنتی باشد. از طرف دیگر، گوشواره‌های فلزی زمخت ممکن است توسط شخصیت‌هایی که طرد شده یا یاغی هستند، استفاده شود.

احساسات: تا حدی می‌توان از گوش‌ها برای نمایش احساسات نیز استفاده کرد. گوش‌های افتاده ممکن است نشان‌دهنده‌ی ناراحتی یا غم باشند، در حالی که گوش‌های تیز شده می‌توانند نشانه‌ی کنجکاوی یا گوش دادن دقیق باشند.

تئوری شکل   (Shape Theory)

در طراحی شخصیت، از سه شکل اساسی یعنی دایره، مربع و مثلث برای ساختن شخصیت استفاده می‌شود. هر کدام از این اشکال، ناخودآگاه معنایی را به ذهن مخاطب القا می‌کند. این زبان بصری شکل‌ها، در کل فیگور شخصیت جریان دارد، از فرم کلی بدن تا جزئیاتی مانند چشم‌ها یا گوش‌ها.

دایره: شخصیت‌هایی با ویژگی‌هایی مانند نرم، شیرین، مهربان، ملایم، باز، قابل‌دسترس، صادق، دلسوز، جوان، معصوم، ساده‌لوح، نامطمئن، پخته، طبیعت‌دوست و غیره را می‌توان با استفاده از دایره‌ها نشان داد.

مربع: شخصیت‌های قوی، با اعتماد به نفس، قابل اعتماد، مغرور، پرشور، عمل‌گرا، باانگیزه، قاطع، فداکار، متکبر، قابل اتکا و خونسرد را می‌توان با استفاده از مربع‌ها نشان داد.

مثلث: از مثلث می‌توان برای شخصیت‌های منفی استفاده کرد، اما همچنین می‌توان از آن‌ها برای افرادی که تیزبین، محاسبه‌گر، باهوش، تندخو، طغیانگر، پنهان‌کار، احساساتی، عاشق‌پیشه، باهوش، زیرک، خوش‌سیما و باوقار هستند، استفاده کرد.

برگه مدل (Model Sheet)

برگه مدل که همچنین با عنوان برد شخصیت (Character Board) ، برگه شخصیت (Character Sheet)، مطالعه شخصیت (Character Study) و یا به طور ساده، یک “مطالعه” در هنرهای تجسمی شناخته می‌شود، سندی است که برای کمک و استانداردسازیِ ظاهر، ژست‌ها و حرکات یک شخصیت در رسانه‌هایی مانند انیمیشن، کمیک و بازی‌های ویدیویی به کار می‌رود.

هنگامی که تعداد زیادی از هنرمندان یک فیلم، انیمیشن، بازی یا کمیک را خلق می‌کنند، برگه‌های مدل برای حفظِ تداوم شخصیت از صحنه‌ای به صحنه‌ی دیگر ضروری هستند. در انیمیشن، ممکن است تنها یک انیماتور روی یکی از صدها نما (Shot) که برای تکمیل یک فیلم بلند نیاز است، کار کند.

هدف

در گذشته، برگه‌های مدل برای حفظ تداوم بصری در تولیدات طولانی‌مدت کارتون‌های کوتاه، مانند مجموعه‌های لونی تونز (Looney Tunes) یا مری ملودایز (Merrie Melodies) نیز به کار می‌رفتند. برگه‌های مدل، شخصیت‌های کارتونی یا کمیک استریپی را در حالت‌های مختلف به تصویر می‌کشند. آن‌ها به عنوان یک الگو برای هنرمندان متعددی که روی یک اثر هنری طولانی یا چند نسخه‌ای مانند کتاب کمیک، فیلم انیمیشن یا سریال تلویزیونی کار می‌کنند، عمل می‌کنند. برگه‌های مدل اغلب سر و بدن شخصیت را از زوایای مختلف، طرح‌هایی از دست‌ها و پاهای شخصیت و همچنین حالات اولیه‌ی مختلف صورت نشان می‌دهند.

برگه‌های مدل تضمین می‌کنند که علیرغم تلاش چندین هنرمند یا بیشتر، اثر آن‌ها منسجم باشد، گویی یک هنرمند به تنهایی کل طرح‌ها را کشیده است. آن‌ها ساختار، تناسبات، لباس و زبان بدن شخصیت را به تصویر می‌کشند. برای نشان دادن حالات عمیق‌تر احساسی و فیزیکی یک شخصیت، ممکن است به چندین صفحه نیاز باشد. ممکن است بسته به سلیقه‌ی کارگردان انیمیشن، در انیمیشن نهایی، انحرافاتی از مدل صورت گیرد. در نتیجه، استفاده از برگه مدل بین استودیوها و پروژه‌ها بسیار متفاوت است. برگه‌های مدل همچنین برای ساخت لباس و مجسمه‌های مینیاتوری مفید هستند.

حاشیه‌نویسی‌های خاص

برگه‌های مدل همچنین شامل پیشنهاداتی در مورد ایجاد عناصر خاص شخصیت، مانند شکل سر، طول و مدل مو و اندازه و موقعیت چشم‌ها و دهان آن‌ها می‌شود.

نمونه‌ها

برخی از برگه‌های مدل به پروژه‌های خاص تکمیل‌شده یا در حال انجام اختصاص دارند، در حالی که برخی دیگر گسترده‌تر بوده و کل کتابخانه‌ی شخصیت‌های یک شرکت را پوشش می‌دهند. علاوه بر دیزنی، استودیوهای انیمیشن و علاقه‌مندان دیگر نیز برگه‌های مدل را در وب‌سایت‌های خود ارائه می‌دهند. با این حال، مؤسسه‌ی لری تونز (Larry’s Toon Institute) برای معرفی مفهوم برگه‌های مدل، یک برگه‌ی مدل عمومی را ارائه می‌دهد.

حق تکثیر و استفاده‌ی منصفانه

برگه‌های مدل اغلب محتوای دارای حق تکثیر هستند که متعلق به استودیوی انیمیشنی است که آن را تولید کرده است و به جای انتشار عمومی، آن را سفارشی‌سازی می‌کند. برگه‌های مدل برای هنرمندانی طراحی شده‌اند که برای استودیوهایی کار می‌کنند که مالک شخصیت‌ها هستند. این قالب‌ها نیز با همین هدف ایجاد می‌شوند. همچنین، هنرمندان دیگر، مانند طرفداران (فن‌آرت)، با شخصی‌سازی کاراکتر بر اساس رنگ‌های مورد نظر خود، از آن‌ها بهره می‌برند.

برای انیمیت کردن کاراکترهایی که طراحی کرده‌اید، می‌توانید از نرم‌افزار فوق‌العاده قدرتمند افترافکت استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

طراحی کاراکتر ضروری است. کاراکترها فراتر از یک تصویر بصری از یک مفهوم یا یک نماد تبلیغ کننده‌ی محصول یا یک مطالعه هستند. در واقع، کاراکترهای با طراحی خوب، دارای شخصیت و جذابیت هستند که تماشاگران را به درون سبک روایت شما می‌کشاند. با این حال، خلق یک شخصیت دوست‌داشتنی که بتواند مردم را جذب کند و علاقه‌ی آن‌ها را به محصول، وب‌سایت یا ارائه‌ی شما برانگیزد، کار دشواری است. برای تحقق این امر، طراحی کاراکتر به دانش و ابتکار زیادی نیاز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید