نریشن چیست؟

شکل یک تصویر
نریشن چیست؟

نریشن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به احتمال زیاد تاکنون ویدیوهایی را مشاهده کرده‌اید که یک نفر با صدای دلنشین و لحن آهنگین، در مورد آن ویدیو توضیح می‌دهد و با شما صحبت می‌کند. یا اینکه اگر اهل کتاب و داستان باشید، به کتاب‌های صوتی گوش کرده‌اید. کسی که گویندگی چنین اثراتی را انجام می‌دهد، در حال اجرای تکنیک نریشن است. این ساده‌ترین راهی بود که بتوانیم از طریق آن، شما را با نریشن آشنا کنیم اما کاربردهای این تکنیک، به همین جا ختم نمی‌شود.

نریشن انواع مختلفی دارد و برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی سایت‌های زیادی به صورت تخصصی بر روی تولید نریشن کار می‌کنند تا بتوانند دیگران را از این طریق، به اهدافشان برسانند. شما می‌توانید با استفاده از جادوی صدا، افراد زیادی را تحت تاثیر قرار دهید و هر آنچه می‌خواهید را در ذهن شنونده ماندگار کنید. در ادامه اطلاعات بیشتری در این خصوص به شما ارائه خواهیم داد.

نریشن چیست؟

واژه نریشن (narration) در فارسی، به عنوان گویندگی یا شیوه روایت معنی می‌شود. اگر بخواهیم به طور دقیق این واژه را به شما توضیح دهیم، باید بگوییم که هنر تبدیل متن به صوت را نریشن می‌گویند، البته نه هر صوتی! گویندگی در این تکنیک باید به گونه‌ای انجام شود که بتواند توجه مخاطب را جلب کرده و روی او تاثیر بگذارد. در واقع گوینده با مهارت خود و اصول یا ساختاری که در گویندگی به کار می‌گیرد، روی ذهن و احساسات شنونده تاثیر می‎گذارد. او با روح بخشیدن به متون، آن‌ها را به عمق قلب مخاطب منتقل خواهد کرد.

بنابراین نریشن به دیالوگ‌هایی می‌گویند که از جانب شخص سومی که جزء شخصیت‌های فیلم نیست، روایت می‌شود. نریشن یا همان گویندگی معمولاً بر روی ویدئوهای آموزشی، تبلیغاتی، مستند و… قرار می‌گیرد، البته در سینما و تلویزیون نیز به طور گسترده به کار می‌رود. نریشن خوان به وسلیه سناریویی که برای فیلم یا … اقدام به حرف زدن می‌کند. کاربرد نریشن در سینما به این صورت است که سریال مورد نظر توسط نریتور توضیح داده می‌شود تا مخاطبان به طور کامل با موضوع فیلم آشنا شوند. عموما از نریشن‌ها برای طراحی موشن گرافیک‌های استفاده می‌شود.

نریتور چه کسی است؟

نریتور (Narrator) نیز به فردی می‌گویند که کار گویندگی یا خواندن نریشن را انجام می‌دهد. بعضی از افراد تصور می‌کنند که نریتور کار ساده‌ای را برعهده دارد؛ در صورتی که به هیچ وجه این‌گونه نیست. شخصی که این مسئولیت را بر عهده می‌گیرد باید متن را طوری بخواند که بتواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. می‌توان گفت این مهارت نریتور است که به نریشن اعتبار می‌بخشد. بنابراین افرادی که می‌خواهند به‌عنوان نریتور فعالیت داشته باشند، باید ابتدا دوره‌های آموزشی لازم را در این زمینه سپری کنند. با دیدن چند نمونه کار می‌توانید به خوبی صدای خوب و صدای بد برای موشن گرافیک را تشخیص دهید. بنابراین کسی که از صدای خوبی برخوردار بوده و صد البته مهارت‌های کافی در زمینه گویندگی را هم دارد، به عنوان نریتور شناخته می‌شود. نریتورها خانم یا آقا بوده و در رنج سنی‌های مختلفی قرار دارند. حتی برخی از نریتورها از لهجه و گویش‌های مختلفی هم برخوردارند تا بتوانند پروژه‌های متنوعی را به خوبی اجرا کرده و مخاطبان هدف را تحت تاثیر قرار دهند.

کسانی که به هر دلیلی نیاز به نریشن دارند، باید متناسب با پروژه خود از یک یا چند نریتور کمک بگیرند. برای مثال افرادی که برای یک شهر خاص محتوای صوتی تولید می‌کنند، باید از نریتورهای محلی کمک بگیرند که می‌توانند با لهجه مردم همان منطقه صحبت کنند.

ویژگی های نریتور

اینطور نیست که هر کسی دارای صدای خوبی باشد، بتواند به عنوان نریتور فعالیت کند. گویندگی یک مهارت است و فعالیت در این حوزه نیاز به تخصص بالایی دارد. نریتورها می‌توانند تمام حس و حال متن را در قالب صدا به مخاطب القا کنند. از این طریق، ذهن مخاطب را درگیر خواهند کرد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها و مهارت‌های یک نریتور خوب، می‌توان موارد زیر را نام برد:

داشتن علاقه و استعداد

بدون شک اولین و مهم‌ترین ویژگی یک نریتور خوب، داشتن علاقه و استعداد در این زمینه است. متاسفانه به کرات دیده شده که افراد بدون داشتن علاقه و فقط صرفاً به این دلیل که صدای خوبی دارند، وارد این حوزه شده‌اند. این افراد بعد از مدت کوتاهی متوجه می‌شوند که در کارشان هیچ پیشرفتی ندارند و نریش‌هایی که تولید می‌کنند، هیچ تاثیر خاصی روی مخاطب ندارد.

به قول معروف “آنچه از دل برون آید بر دل می‌نشیند.” وقتی که یک گوینده بدون هیچ علاقه‌ای اقدام به ساخت محتوای صوتی کند، آن محتوا حس و حال خاصی را به شنونده منتقل نخواهد کرد و واضح است که فقط یک متن خاص بدون هیچ شور و اشتیاقی بازگو و روخوانی می‎شود.

توانایی کنترل لحن صدا

یک نریتور حرفه‌ای برای درگیر کردن مخاطب، به خوبی لحن صدای خود را تغییر خواهد داد. به این صورت که در بخش خاصی صدای خود را آرام کرده و به ناگهان با اوج گرفتن لحن صدایش، باعث ترشح آدرنالین در بدن شنونده می‌شود. این یکنواخت نبودن صدا، به محتوای صوتی جذابیت می‌بخشد و باعث حیرت مخاطب خواهد شد.

توانایی منتقل کردن احساسات

حس و حال هر متن و شخصیت‌های داخل آن، بسیار متنوع خواهد بود. گوینده باید بتواند احساسات نهفته در متن را به مخاطب انتقال دهد. برای مثال اگر در یک کتاب صوتی، یکی از کاراکترها با عصبانیت جمله خاصی را بیان می‌کند، این عصبانیت باید در صدای گوینده کاملا پیدا باشد و شنونده آن را درک کند. یا زمانی که در متن غم خاصی نهفته است، گوینده باید عمق این اندوه را به مخاطب نشان دهد. تمامی این مهارت‌هاست که باعث متمایز شدن یک نریتور حرفه‌ای از افرادی می‌شود که فقط صدای خوبی دارند.

توانایی تلفظ و ادا کردن درست کلمات

تمام نریتورها باید با تلفظ درست کلمات و اسامی آشنا باشند تا مخاطب سردرگم نشود. از همین رو نریتورهای حرفه‌ای معمولا قبل از اجرا، متن را به خوبی می‌خوانند و اگر تلفظ درست کلمه‌ای را ندانند، در مورد آن تحقیق خواهند کرد.

انواع نریشن

این روزها ساخت نریشن با اهداف گوناگونی صورت می‌پذیرد؛ بنابراین دسته بندی‌های متنوعی برای آن درنظر گرفته می‌شود‌. نریشن‌ها گونه‌های گوناگونی دارند. از جمله مهم‌ترین نریشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نریشن تبلیغاتی
  • صداگذاری فیلم‌های آموزشی
  • گویندگی فیلم‌های انگیزشی
  • گویندگی فیلم‌های علمی
  • گویندگی انیمیشن
  • تولید پادکست در حوزه‌های مختلف
  • گویندگی کتاب صوتی
  • گویندگی موشن گرافیک

معمولا صاحبان کسب و کارها از نریشن تبلیغاتی برای افزایش فروش خود استفاده می‌کنند. چنانچه گویندگی این ابزار تبلیغاتی به طور اصولی انجام شود، تاثیرگذاری ویدئو را به حداکثر رسانده و تاثیر چشمگیری در رونق بیزینس مربوطه دارد. بنابراین تولید نریشن تبلیغاتی در مقایسه با سایر انواع مهارت و هوش بیشتری را می‌طلبد.

در سبکی جدید از طراحی لوگوهای خاص، استفاده از صدا برای لوگوهای متحرک می‌تواند هویت بصری شما را حرفه‌ای نشان دهد.

مراحل ساخت نریشن

تولید نریشن مراحل مختلفی به شرح زیر را دربر می‌گیرد:

  • گام اول: آماده سازی متن

نخست متنی که قرار است نریتور گویندگی آن را انجام دهد توسط یک تیم حرفه‌ای و با رعایت اصول نگارشی آماده می‌شود. در این مرحله می بایست از نویسندگان ماهر و باتجربه با به کار بردن کلمات مناسب یک متن روان و تاثیرگذار استفاده کرد.

  • گام دوم: ضبط فایل صوتی

پس از آن نریتور در استودیوئی با فضای مناسب متن مورد نظر را می‌خواند و این فایل صوتی را با دستگاه‌های پیشرفته ضبط می‌کنند.

  • گام سوم: ویرایش فایل صوتی

در نهایت فایل ضبط شده توسط افراد متخصص در نرم افزارهای گرافیکی همچون ادوبی ادیشن ویرایش می‌شود. می بایست به فایل تیتراژ ابتدایی و انتهایی اضافه کرد؛ سپس با قرار دادن موسیقی و افکت‌های مختلف بر روی آن فایل صوتی خام را به یک نریشن جذاب تبدیل کرد.

یک نریشن اصولی و استاندارد به خوبی می‌تواند حجم بالایی از مطالب را در مدت زمان بسیار کوتاهی به مخاطبان منتقل نماید. در نریشن‌های حرفه‌ای نریتور با صدای رسا مطالب را به گونه‌ای جذاب بیان می‌کند تا بیشترین تاثیرگذاری را بر روی افراد داشته باشد.

کاربردهای مهم نریشن

در حال حاضر از نریشن در صنعت سینما و تلویزیون برای دوبله فیلم‌ها و انیمیشن‌ها، صداگذاری روی مستندها و… استفاده می‌شود. برای تولید برنامه‌های رادیویی هم از این تکنیک استفاده می‌کنند.

نریشن در حوزه تبلیغات هم بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. این روزها همه با تاثیر صدا روی افراد آشنا هستند و سعی دارند از این طریق، کسب و کار خودشان را تبلیغ کرده و برندشان را در ذهن مخاطبان ماندگار سازند.

افرادی که در حوزه تولید فیلم‌های آموزشی فعالیت دارند هم برای افزایش فروش دوره‌های خود و همچنین تاثیرگذاری بیشتر آن‌ها، از این تکنیک استفاده می‌کنند. به طور کلی هر جا که نیاز به گویندگی با یک صدای جذاب و دلنشین باشد، می‌توان از این تکنیک استفاده کرد.

  • چگونه می توان گوینده خوبی شد؟

    1. متن خوانی کنید

    برای اینکه بتوانید در تکیه صدا و تاکید و تلفظ لغات و نقطه گذاری و…. مهارت پیدا کنید بهتر است متنی را با صدای بلند بخوانید. متنی که انتخاب می کنید می تواند یک نمایشنامه، فیلمنانه، روزنامه، کتاب، تکرار اخبار و تبلیغات و یا هر چیز دیگری باشد. همه این ها به شما کمک می کند که به این تمرین عادت کنید. در ابتدا ممکن است برایتان کمی عجیب به نظر برسد ولی باید یاد بگیرید که این هنر گوینده است که نوشته را درک کند و به آن روح ببخشد. در این تمرین به اشتباهات خودتان برگرید؛ اصلاح کنید و دوباره متن ها را بلند بلند بخوانید.

    2.به کلمات نفس بدهید

    می توانید تمرین گویندگی را به دو بخش تقسیم کنید.

    1) تمرین تکنیکی: خواندن ، انجام تمرین با پیچش زبان ، تمرین های بیان و تلفظ و تمرین های تنفسی.

    2) درک کردن متن ها با تمرکز بر اضافه کردن حالت و زندگی در آن‌ها

    شما می توانید با صدایتان برای کلمات معانی و حالات مختلفی بیان کنید. اگر مبتدی هستید برای ابراز حالت به صدایتان تصور کنید که متن را برای یک دوست یا آشنایی که شخصا با آن احساس راحتی می‌کنید، می‌خوانید و توضیح می‌دهید. این تمرین قدم خوبی است تا بازیگری را در صدای شما تقویت کند. با این کار شما به کلمات روح می‌دهید و آن ها را زنده می‌کنید و بهتان این امکان رو می‌دهد که به یک شخصیت از کتاب، زندگی ببخشید. به همین علت است که صدا گذاری ها در جذابی مستندها و فیلم‌ها و … تاثیر می گذارد. اما نکته مهم این است که این احساسات در صدای شما باید باور پذیر و واقعی باشد و مخاطب آن را تَصَنٌعی نپندارد بنابراین درک متن و احساساتش و ابراز آن ها در صدایتان یک بخش مهم در گویندگی است.
    برای تمرین ما به شما پیشنهاد می کنیم از ابراز احساسات کوچک در صدایتان شروع کنید؛ مانند:

    عصبانیت، اضطراب، خجالت، کسالت، اعتماد به نفس، قناعت، افسردگی، انزجار ،ترس، گناه، خوشبختی، امید، تنهایی، عشق، شور، داستان عاشقانه، شوکه شدن، کمرویی، ظن سعی کنید همه این حس ها را با یک جمله ثابت بیان کنید تا متوجه تفاوتش بشوید.

    3.مفهموم و هدف متن را اضافه کنید

    هر متنی مفهمومی دارد و برای هدفی نوشته شده است. شما باید اهداف متن را بشناسید و درک کنید. این اهداف متن هستند که نحوه بیان شما در گویندگی را مشخص می کنند. هر مکالمه ،صحبت و.. ممکن است اهدافی مانند خواهش کردن، چاپلوسی کردن، ترساندن، قضاوت کردن، حمایت، ترغیب و…. را داشته باشد که بهتر است شما آنها را بشناسید و  بیانتان را متناسب با آن انتخاب کنید.بهتر است قبل از خواندن متن به هدف آن بخش از متن ،مکالمه و… فکر کنید.

    اما چطور می توان این کارها را انجام داد؟ تمرین، تمرین و تمرین! هیچ قرص جادویی برای به دست آوردن این مهارت ها وجود ندارد و هیچ کس هم یک شبه و بدون تمرین این مهارت‌ها را بدست نیاورده است.

    چگونه صدا گذاری کنید؟

    1.صدا را گرم کنید

    شما نمی توانید انتظار داشته باشد صدایتان بدون گرم کردن در بهترین حالت خودش باشد. برای گرم شدن صدا، باید صدا و بدنتان هر دو را گرم کنید زیرا اگر تنشی در شما وجود داشته باشد به انسجام و تسلط ذهنی دسترسی پیدا نمی کنید و این بر روی صدای شما تاثیر می گذارد. برای گرم کردن بدنتان می‌توانید از انواع تمرینات کششی استفاده کنید و در انتها هنگامی که بدن خود را شل می کنید سرتان را در جهت و خلاف جهت عقربه ها ساعت بچرخانید. البته توجه داشته باشید چرخش باید آرام باشد و بیش از اندازه یعنی در حدی که ماهیچه‌ها درگیر شود نیز نچرخانید.در ادامه به تمرینات موثر برای گرم کردن صدا می پردازیم:

    1. در مقابل آینه بایستید و تمام عضلات صورت خود را بکشید. دهان خود را به صورت گسترده باز کنید، تقریباً مانند شیر غرش کرده و دوباره به حالت عادی برگردید.

    2. ماهیچه های صورت خود را کوچک و مچاله کنید تا صورت شما کوچک و ملایم به نظر برسد و سپس به حالت عادی برگردید و دوباره و دوباره تکرار شود.

    3. تا جایی که می توانید زبان خود را بیرون بکشید و دوباره آن را به آرامش به داخل دهان برگردانید.

    4. با گفتن عبارت “ااااا” و ضربه زدن به نت های بالا و موارد پایین ، یک  صدای آژیر تولید کنید.

    5. زبان خود را در امتداد کام دهان خود بچرخانید و صدای “تررررر” یا “رررر” ایجاد کنید.

    2.صدای خودتان را ضبط کنید

    بخش اساسی صداگذاری این است که بتوانید به  صدای خودتان گوش دهید و با نگاه منتقادنه ای صدای خودتان را بررسی کنید. ضبط صدای خود، یک قدم حیاتی برای تبدیل شدن به صدا گذار وگویندگی است. هنگامی که جلسات تمرین خود را ضبط می کنید، می‌توانید ضبط‌های خود را به راحتی ویرایش و دستکاری کنید تا نویز را فیلتر کرده و صدا را بهبود ببخشید. در حال حاضر مهمترین چیز گوش دادن به صدای خودتان است.

    در پایان امیدواریم چنانچه به این زمینه علاقه دارید، با تمرین، همت و پافشاری به موفقیت دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید