کمیک استریپ یا داستان مصور

شکل یک تصویر
کمیک استریپ یا داستان مصور

تا به حال اسم «کمیک استریپ» به گوشتان خورده‌است؟ اصلاً می‌دانید کمیک استریپ به چه معناست؟

کمیک در لغت به معنای بامزه و خنده‌دار و استریپ به معنی نوار یا باریکه است. کمیک استریپ یعنی داستانی که به کمک مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار روایت می‌شود. همان طور که از اسمش پیداست، کمیک استریپ‌ها در گذشته محتوایی مضحک و خنده‌آور داشتند‌ اما امروزه تغییر محتوایی کلی پیدا کردند و طنز تنها شاخه‌ای از آن‌ها محسوب می‌شود.

کمیک استریپ مصور را می توان تلاش برای بیان یک داستان یا روایت در قالب تصویر دانست. کمیک استریپ کودکانه نوعی داستان تصویری است که سعی می کند با استفاده از تصاویر و متون کنار هم چیده شده روایتی را برای کودکان بیان کند. در مورد کودکان باید به این نکته توجه کرد که تصاویر نسبت به کلمات تاثیرگذارتر هستند در نتیجه کمیک استریپ کودکانه می تواند یک ابزار بسیار خوب در جهت یادگیری و افزایش خلاقیت کودکان باشد. فضای کمیک استریپ مصور همانطور که از نامش مشخص است فضایی شاد و دارای طنز است که همین موضوع باعث ایجاد جذابیت کمیک استریپ های مصور برای کودکان می شود.

در کمیک استریپ، بار اصلی قصه‌گویی بر عهده‌ی تصاویر است و تنها زمانی از متن استفاده می‌شود که تصاویر به اندازه‌ی کافی گویای قصه نباشند. این ویژگی منحصر به فرد و بی‌نظیر کمیک استریپ‌هاست که موجب محبوبیت آن‌ها به خصوص در بین کودکان و نوجوانان می‌شود.

بچه‌ها کمیک استریپ‌ها را دوست دارند چون به راحتی آن‌ها را می‌فهمند و برای خواندنش به زحمت نمی‌افتند. قطعا خواندن یک داستان تصویری با پیغام‌های کوتاه هزار بار راحت‌تر از خواندن داستانی پر از کلمات سخت و پاراگراف‌های طولانی است. حتی بچه‌ای که هنوز به مدرسه نرفته و سواد ندارد هم با یک نگاه کلی به تصاویر کتاب به برداشتی از موضوع داستان می‌رسد. زمانی که کودک به یک کمیک استریپی که مصور است نگاه می کنند خود را درون داستان قرار داده و با شخصیت ها همذات پنداری می کند. دقیقا مانند زمانی که در حال تماشای یک کارتون است. همذات پنداری با شخصیت های داستان در هویت یابی کودکان تاثیر خواهد داشت. کودک با دیدن یک کمیک استریپ مصور محدودیت های همیشگی را کنار گذاشته و با شخصیت مورد علاقه اش احساس یکی بودن می کند. با استفاده از کمیک استریپ، کودک در دنیایی وارد می شود که قادر است از محدودیت های همیشگی که در زندگی عادی خود دارد، عبور کرده و در بین شخصیت ها قهرمان خودش را پیدا کند.

علاوه بر این داستان‌های کمیک استریپ بچه‌ها غالبا شخصیت‌هایی دوست‌داشتنی دارند که عمدی یا سهوی دچار اشتباهات مضحک می‌شوند و با رفتار‌ها و حوادث با‌نمک، کودکان و نوجوانان را حسابی جذب می‌کنند.

کمیک استریپ‌ها ما را به دنیای دیگری می‌برند. دنیایی که در آن احساس امنیت می‌کنیم و می‌توانیم  خود را در قالب نقش‌ها و دنیا‌های گوناگون بیابیم و به خوبی با شخصیت‌های داستان و حوادث پی‌درپی کتاب‌ همراه شویم. کتاب‌های کمیک به حدی جذاب هستند که توجه خواننده را طولانی‌تر از کتاب‌های معمولی نگه می‌دارند و کاری می‌کنند تا داستان را به پایان نرسانده، کتاب را زمین نگذارد.

اکثر افراد از خواندن کتاب‌های کمیک به خاطر ویژگی‌های منحصر به فرد آن بیشتر لذت می‌برند. این کتاب‌ها با ایجاد احساس مثبت می‌توانند بچه‌ها را به مطالعه تشویق کنند. به خصوص کودکانی که با خواندن متن مشکل دارند و با دیدن صفحات پر از نوشته‌ی کتاب‌ها دچار ترس و اضطراب می‌شوند به خوبی با تصاویر کمیک استریپ‌ ارتباط برقرار کرده و با جریان داستان همراه می‌شوند.

کمیک استریپ ها در حقیقت همان سینما یا انیمشین هستند. با این تفاوت که سینما و انیمیشن برای پخش شدن نیاز به دستگاه نمایش فیلم دارند اما کمیک استریپ ها بر روی صفحات کاغذی کتاب چاپ می‌شوند و خوانندگان در ذهن خود به شخصیت‌ها و حوادث کتاب جان می‌بخشند.

کمیک استریپ به شکل امروزی یک هنر جدید است که نخستین‌بار در اروپا و آمریکا شکل گرفته‌است. بسیاری از شخصیت‌های جذاب کارتونی در جهان که ما امروز آن‌ها را می‌شناسیم نخستین بار در داستان‌های کمیک استریپ ظاهر شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید